maandag 10 maart 2014

De krenten uit de pap


Carnaval in Santa Cruz is even wat anders dan wat wij gewend zijn in het westen van Nederland: Tien dagen lang feest! Ik denk dat zelfs de Brabanders hier nog wat kunnen leren. Tijdens dit soort evenementen genieten we! Dan valt alles op zijn plaats: we vallen van de ene verbazing in de andere, leren van de cultuur hier, vermaken ons geweldig en beseffen dan maar al te goed hoe gaaf het is wat we beleven. 

Al weken geleden begonnen ze op school over Cárnabal, zoal het hier uitgesproken wordt. Tijdens een ouderavond probeerde ik de snel pratende juf een uur lang te begrijpen. Het enige wat ik begreep en waar het zeker 20 minuten over ging, waren de woorden carnaval, witte hoed, witte broek en wit shirt. Mijn ene zoon vertelde in de weken erna regelmatig met een verveelde stem dat de juf het steeds maar over carnabal had. Tijdens een knutselmiddag maakten we met de moeders de witte hoeden en ik begreep nu dat ze in het wit moesten zoals de traditionele kleding is van de Canarische eilanden. Komt wel, dacht ik, maar toen ik tijdens het rondstruinen de winkels in keek wist ik eigenlijk niet waar ik de broeken vandaan zou toveren. Een van de moeders - ook moeder van een eeneiige tweeling die vriendjes zijn met Ties en Vic - vertelde dat zij de broeken voor mij wel zou maken. Super lief en daar maakte ik graag gebruik van. Ik kreeg de broeken met daarop de namen gespeld : Tise en Vig.
Op carnavalsdag gingen de jongens dus netjes in het wit gekleed naar school en om 11:00u mochten de ouders komen kijken naar de optocht. Wij stonden natuurlijk, net als opa en oma die een weekje op bezoek waren, te glunderen van trots toen deze blonde mannetjes meeliepen in de optocht en meezongen met het ingestudeerde Spaanse liedje. 


Op zaterdagavond keken mijn vader, man en ik - oma paste op de kinderen - onze ogen uit tussen de feestvierende mensenmassa. Wat ons het meest verbaasde waren de mannen die bijna allemaal als vrouw verkleed waren. Stoere mannen, die serieus rondliepen in ballet pakjes of andere vrouwenkleding. Wij feesten gezellig mee tot een uur of drie 's nachts en waren daarmee een van de eersten die het feest verlieten. Het zou tot een uur of zeven doorgaan en dat zeven dagen lang. 
Er hangt een relax sfeertje in en rond Santa Cruz. Gedurende deze dagen zie je op de raarste tijdstippen mensen verkleed rondlopen, ze beginnen net of hebben een nacht achter de rug. Ook wij spraken met onze kinderen rond tien uur 's ochtends een groepje jongeren aan in het dorp die de hele nacht veel gedronken hadden zo te zien. Geeft niet, kan allemaal! 

50% van de mannen draagt deze rokjes

Man en vrouw vaak op elkaar afgestemd.

Poster Carnaval 2014, elk jaar een nieuw logo





Geen opmerkingen:

Een reactie posten