dinsdag 21 januari 2014

Ieder kind heeft recht op zijn jeugdtrauma....

Na ruim twee weken zon, regen, relaxen, regelen, blijdschap en verdriet, heb ik weer ruimte om een update te plaatsen.

We kwamen vrijdagavond aan in Tenerife dus we hadden eerst een lekker weekend aan het strand met zondagmiddag het feest van de drie koningen. Dat wordt hier net zo groots gevierd als Sinterklaasfeest in Nederland inclusief schoen zetten. Een leuk begin van ons verblijf in Tenerife. De kinderen leerden direct het woord regalo (cadeau) en aquí (hier! als er gestrooid wordt). Ze keken hun ogen  uit.
De kinderen kijken hun ogen uit tijdens el día de los Reyes Magos
Na zo'n groot feest zijn de kinderen nog vrij om met de cadeaus te spelen, dus de eerste schooldag voor de jongens was op woensdag. Een kort dagje hadden we afgesproken: in plaats van 9:00-14:00 nu van 9:00-12:00 en ik mocht er in het begin bij blijven.

Pijn in mijn hart bij het aantrekken van de schooluniformen met een constante herhaling van: 'Ik wil niet naar school' inclusief dikke tranen. 
Bij het ophalen hadden ze van die rode ogen waaraan ik zag dat ze veel gehuild hadden. 
Mijn vriendin stuurde een 'grappig' berichtje: Ach, ieder kind heeft recht op zijn jeugdtrauma. Precies waar ik bang voor ben: Of het wordt een traumatische ervaring of het is zo'n positieve leerzame ervaring waar ze de rest van hun leven wat mee kunnen. Want omgaan met veranderingen is tot nu toe niet hun sterkste kant: hetzelfde gedrag vertoonden ze bij de eerste zwemlessen en zelfs bij hun eerste kinderfeestjes.

Direct uit de schoolpoort waren ze heel blij en opgewekt: geen blijvende schade hopelijk, pff. De volgende dag zal het wel beter gaan, maar nee, het heeft nog zeven schooldagen bij de één en negen bij de ander gekost om ze zonder tranen af te zetten. 

We wisten dat het lastig zou zijn en het was dan ook echt een zure appel waar  we doorheen moesten. En nu?
Nu noemt Vic het al leuk, en Ties zegt dat het goed gaat. Ze komen blij uit school en ze zijn heel enthousiast over de vriendjes die ze al gemaakt hebben. So far so good!
De jongens in hun schooluniform: een heerlijk trainingspak!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten